گونه rosa freitagii گزارش جدیدی از تیره گل سرخیان برای فلور ایران

نویسندگان

حمیدرضا شرقی

علی اصغر ارجمندی

فرشید معماریانی

محمدرضا جوهرچی

چکیده

.rosa freitagii ziel به عنوان گونه جدیدی برای فلور ایران از استان خراسان جنوبی معرفی می­ شود. این گونه از نظر ریخت شناسی با نزدیک ترین گونه خویشاوند خود یعنی  .rosa moschata herrm که قبلاً از ایران گزارش شده، مورد مقایسه قرار می­ گیرد. تصاویر، نقشه پراکندگی و اطلاعاتی درباره جغرافیای زیستی، وضعیت حفاظتی و زیستگاه آن ارایه می گردد. همچنین گزارش­های قبلی مبنی بر حضور گونه .rosa webbiana wall در ایران و همچنین حضور گونه .r. boissieri crép در خراسان مورد بحث قرار می گیرد.

برای دانلود باید عضویت طلایی داشته باشید

برای دانلود متن کامل این مقاله و بیش از 32 میلیون مقاله دیگر ابتدا ثبت نام کنید

اگر عضو سایت هستید لطفا وارد حساب کاربری خود شوید

منابع مشابه

گونه Rosa freitagii گزارش جدیدی از تیره گل سرخیان برای فلور ایران

.Rosa freitagii Ziel به عنوان گونه جدیدی برای فلور ایران از استان خراسان جنوبی معرفی می­ شود. این گونه از نظر ریخت شناسی با نزدیک ترین گونه خویشاوند خود یعنی  .Rosa moschata Herrm که قبلاً از ایران گزارش شده، مورد مقایسه قرار می­ گیرد. تصاویر، نقشه پراکندگی و اطلاعاتی درباره جغرافیای زیستی، وضعیت حفاظتی و زیستگاه آن ارایه می گردد. همچنین گزارش­های قبلی مبنی بر حضور گونه .Rosa webbiana Wall در ای...

متن کامل

گونه Rosa kokanicaدر کوههای بینالود: گزارش جدیدی از تیره گل سرخیان برای فلور ایران

گونه Rosakokanica(Regel) Regel ex Juz. به عنوان گزارش جدیدی برای فلور ایران از کوههای بینالود در استان خراسان رضوی معرفی می­شود. این گونه از نظر ریخت شناسی با نزدیکترین گونه های خویشاوند خود یعنی R. hemisphaerica Herrm.  و R. foetida Herrm. که قبلاً از ایران گزارش شده اند، مورد مقایسه قرار می­گیرد. تصاویر، نقشه پراکندگی و اطلاعاتی درباره جغرافیای زیستی، وضعیت حفاظتی و زیستگاه آن ارایه می­گردد.

متن کامل

گزارش گونه جدیدی از Asparagus ، تیره Asparagaceae برای فلور ایران

گونه Asparagus capitatus subsp. gracilis برای اولین بار از ایران گزارش می گردد. این گونه از جنوب سیستان و بلوچستان جمع آوری شده است. ویژگیها، محل دقیق جمع آوری، رویشگاه، پراکنش جغرافیایی و آخرین وضعیت نامگذاری گونه توضیح داده می شود.

متن کامل

Festuca karatavica گونه گزارش جدیدی از تیره گندمیان برای فلور ایران

 Festuca karatavica از زیرجنس subg. Xanthochloa به عنوان گونه و زیرجنس جدیدی برای فلور ایران از رشته کوههای بینالود در خراسان معرفی می‌شود. این گونه از نظر ریخت‌شناسی با نزدیکترین گونه‌های خویشاوند خود در زیرجنس Leucopoa در ایران مورد مقایسه قرار می‌گیرد. تصویر، نقشه پراکندگی و اطلاعاتی درباره جغرافیای زیستی، وضعیت حفاظتی و زیستگاه آن ارایه می‌گردد

متن کامل

گزارش گونه Pyrus pashia از خانواده گل سرخ به عنوان گونه جدیدی برای فلور ایران

گونه Pyrus pashia  به عنوان گزارشی جدید از شمال شرق ایران گزارش می‌شود. این گونه با دارا بودن برگ‌های کم وبیش تخم مرغی شکل و  نوک تیز و همچنین اندازه میوه از گونه مجاور خود یعنی P. boissieriana قابل تفکیک می باشد. طرحی از این گیاه در مرحله میوه و گل به همراه نقشه پراکنش و تصاویری از مراحل گلدهی و میوه دهی دو گونه ذکر شده ارائه می‌گردد.

متن کامل

گزارش گونه جدیدی از Silene L. (تیره میخکیان) برای فلور ایران

گونه Silene breviauriculata که براساس فلورا ایرانیکا پراکنش آن تاکنون فقط از افغانستان گزارش شده است، در این مقاله برای اولین بار از ایران (استان خراسان) گزارش می شود.  تصویرها و نقشه پراکنش آن در ایران نشان داده شده است.

متن کامل

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید


عنوان ژورنال:
مجله گیاهشناسی ایران

ناشر: موسسه تحقیقات جنگلها و مراتع کشور

ISSN 1029-788X

دوره 20

شماره 2 2014

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023